Sunday, December 25, 2011

Kelebihan Memakai Serban


Di luar kita boleh nampak berbagai fesyen serban...ada yang bertauliah dan ada yg sebat je pakai.. Takpelah yang penting niatnya semua untuk mengikuti sunnah Rasulullah kerana ALLAH TAALA. INSYAALLAH pasti ada ganjarannya di akhirat kelak.


Mari kita baca dan lihat kisah tentang serban ni...


1. Untuk kemenangan dan kemuliaan

Menurut Al- Hafiz Ahamd al-Ghammari dalam Mutabaqah Al Ikhtira'at Al Asruan Lima Akhbar Bihi Syed Al bariah, Nabi SAW bersabda:

"Serban itu kehormatan orang Mukmin dan kemuliaan orang Arab (Islam). Apabila orang Arab (ISlam) membuang serban mereka, maka bererti mereka telah membuang kemuliaan dan kemenanan mereka".



Dalam hadis lain,"Serban itu mahkota orang Arab, apabila mereka mnanggalkan serban bererti mereka telah menanggalkan kemuliaan, kehebatan dan kemenangan mereka"





Menurut sejarah, setelah Turki menakluk dan memerintah kebanyakan tanah Arab, maka tarbus telah mengambil tempat serban. Setelah mereka tanggal serban diganti dengan tarbus, lalu datang penjajah Barat menjajah pula. Umat Arab pun setelah itu terus mnurut segala perangai penjajah Barat. Mereka terus menggondol kepala tanpa apa-apa penutup kepala, mereka langsung meninggalkan tabiat Islam.


2. Untuk berbeza dengan orang bukan Islam

Org bkn Islam pun ade tradsi bertutup2 kepala ni gak. macam pakai topi, kopiah n macam serban Benggali punye. tapi bentuk n cara penutupan kepala dorang tu berbeza dgn org Islam. Nabi SAW perintahkan supaya umat Islam membezakan bentuk penutup kepala kita dgn mereka. Rasulullah SAW dan para Sahabat r.a dulu semua sangat berhati-hati sekali bila masuk bab pakaian. Mereka akan pastikan agar orang-orang Islam tidak menyerupai orang bukan Islam dalam apa keadaan sekalipun. Hatta dalam bidang pemakaian, tapi sedihnya orang hari ni menyifatkan ini sebagai perkara kecil atau remeh-temeh..atau mungkin langsung tak pandang..

Ada hadis tulis pakai serban di atas songkok (kopiah).. Sama la juga macam tudung labuh atau pun orang yang berpurdah (tapi yg ni ada perbezaan pendapat) . Pakai labuh-labuh sebab nak bezakan antara orang bkn Islam dgn Islam. Islam ada identiti yang tersendiri! Zahir je dah nampak! Oh dier ni orang Islam! Itulah hikmahnyer.. Itu baru namanyer SYIAR ISLAM.


3. Allah dan Malaikat berselawat ke atas orang yang memakai serban dan para malaikat-Nya meminta ampun ke atas orang yang berserban pada hari Jumaat.



Rasulullah SAW Bersabda, maksudnya:

"Allah berselawat (memberi rahmat) dan para malaikat-Nya meminta ampun ke atas orang yang berserban pada hari Jumaat" Malaikat berselawat yakni meminta ampun bagi orang yang memakai serban pada hari Jumaat"


4. Gandaan pahala untuk orang pakai serban



Pengarang kitab Jawahir Al-Mauhub memetik sabda Nabi SAW, maksudnya

"Sembahyang dua rakaat dengan memakai serban itu lebih baik daripada 70 rakaat sembahyang tidak memakai serban".

Dalam hadis lain," Solat dengan memakai serban pahalanya 10,000 kebajikan dan solat Jumaat berserban menyamai 70 kali pahala Jumaat"


Sesiapa yang memakai serban dgn niat utk meniru Nabi Muhammad SAW dan utk melahirkan dan menegakkan syiar Islam, pahalanya besar sangat-sangat!
Hadis riwayat Imam Al Baihaqi dari Al Hassan bin Qutaibah dari Ibnu Abbas r.a, sabda Nabi SAW:

" Siapa yang berpegang teguh dengan Sunnahku (mengamalkan Sunnah Nabi SAW) ketika umatku telah rosak, baginya 100 kali pahala syahid"

Dalam hadis lain riwayat Al Tarmizi:
"Sesungguhnya kamu (sahabat-sahabat Nabi SAW) berada di dalam masa yang sekiranya kamu meninggal sepersepuluh (1/10) daripada apa yang diperintahkan, nescaya binasa. Kemudian akan datang suatu masa (di akhir zaman) yang sekiranya di antara kamu ( kalangan umat Islam) beramal sepersepuluh (1/10) daripada apa yang diperintahkan ALLAH, nescaya ia terselamat".


KARYA: Syeikh Mujahid


No comments:

Post a Comment